Tämä on taas se päivä, jolloin odotetaan kaikkien:

  • Hymyilevän toisilleen niin että posket kramppaavat..
  • Ostavan epäterveellisiä eineksiä työpaikan taukohuoneen pöydälle vaikkei varaa olisi..
  • Lähettelevän tekstiviestejä kaikille joiden tiedetään/oletetaan sitä odottavan vaikkei saldo riittäisi..
  • Ostaneen ja lähettäneen joko paperisia tai sähköisiä ystävänpäiväkortteja ja -toivotuksia..
  • Yleensä viettävän tätä väkisin tehtyä juhlapäivää..

*huokaus*

Kuulkaas nyt enot ja muut. Minä valitsen itse ystäväni, kuten myös hekin omansa.

Minä en halua viettää vaivaantuneita tuokioita "juhlimalla" ystävyyttä ihmisten kanssa joiden kanssa olen hädin tuskin puheväleissä esim. työpaikalla.

En myöskään halua kuluttaa rahojani ja tekstiviestisaldojani lähettelemällä viestejä/kortteja/paketteja vain siksi että joku odottaa minun näin tekevän koska on The Ystävänpäivä.

Lähinnä tunnen vaivaantuneisuutta vastaanottaessani sähköpostiviestejä joista ei ole vaivauduttu edes poistamaan edellisen lähettäjän tietoja eikä muita vastaanottajia (todella henkilökohtaista ja huolella mietittyä?), samoin kuin kuunnellessani Hyvää Ystävänpäivää -toivotuksia.

Enkä pidä siitä että joku markkinamies määrittelee miten ja milloin minun pitäisi juhlistaa ystävyyttäni.

Tiedän että tämä ei ole mitään uutta jurnutusta, moni muukin on samaa asiaa tahkonnut. On "muotia" vastustaa kaupallisuutta milloin minkäkin juhlan yhteydessä. Joku kuitenkin tässä kuviossa tökkii, onko se sitten se että joku tavan vuoksi lähettää jotain ystävänpäiväksi vaikka ei sitä tarkoita edes, vain siksi että ei halua poiketa massasta? Vai siksi että luulee että se materia on tapa näyttää välittämistä? En tiedä.

Minun ystävyyteni on 24/7. Se on sitä että yökaudet voin keskustella ahdinkoon joutuneen ystäväni asioista ja huojentaa hänen mieltään. Sitä että teen palveluksen helpottaakseni jonkun työtaakkaa tai tilannetta. Tai kyllä, ilahduttamalla ystävääni ex temporè lahjalla, soitolla tai piipahtamalla kylässä, mutta tasan en siksi että joku päättää niin minun puolestani.

Eli kun nyt toivotan Hyvää Ystävänpäivää, teen sen ystävilleni siitä huolimatta, että joku on valjastanut tämänkin asian markkinavoimien lypsettäväksi. Minä vietän Ystävänpäivää ympäri vuoden.

Eli HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ heille jotka katsovat minun ansainneen heidän ystävyytensä.