Pomo varmisti: saan vakituisen paikan äskettäin eläköityneen kollegan jälkeen tai paikalle.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että olen iät ajat ajatellut ja suunnitellut että sitten kun saan vakipaikan mitä teen ja miten alan järjestelemään elämääni. Ja nyt kun tämä päivä sitten koitti, mitä tapahtui? Kuten jo mainitsinkin edellisessä merkinnässä, nyt kun olen saanut sen mistä olen haaveillut tai ainakin minkä varaan laskenut, en ole yhtään niin varma että haluan sitä.

Tyypillistä. Haluaminen on halpaa ja suunnittelu mukavaa mutta kun sitten asiat alkavat edetä, tulee paniikki ja pakokauhu: en minä nyt tätä halunnut oikeasti ja en minä halunnutkaan tätä ja minä haluan vielä harkita ja jos vaikka löytyisi mielenkiintoisempi paikka ja.. ja.. ainakaan missään tapauksessa en halua liian turvallista ja varmaa paikkaa kaikkien näiden epävarmojen vuosien jälkeen.

Olen tottunut elämään tietyssä epävarmuudessa. Olen tottunut siihen että ei voi laskea minkään varaan varmaksi. Olen tottunut siihen että rahat ovat aina niin kiikun kaakun että saa miettiä mistä tinkii että saa maksetuksi tärkeimmät laskut ja minkä jättää pois että voi ostaa tämän toisen. Ja siirtää haaveiden toteutumista ja hankintaa.

Nyt kun alkaisi oikeasti olla vakiintunut toimeentulo ynnä vielä miehen suht hyvät tulot siihen päälle, eikä tarvitsisi joka senttiä laskea ja venyttää, on se niin outo tunne etten tiedä missä käsiäni pitäisin. Jos rahaa jäisi välttämättömien jälkeen tilille, se pitää äkkiä tuhlata tai käyttää edes johonkin. Mielellään jonkun toisen ilahduttamiseen. Ei sitä itselleen halua eikä osaa edes tarvita mitään kun siihen kerrankin olisi mahdollisuus. Jotenkin mystisesti nekin haaveet ja suunnitelmat joita huolella vaali vielä pari kuukautta sitten tuntuvat nyt oudon mitättömiltä ja turhilta kun niiden toteuttaminen olisi realistista ja sallittua.

Omituista. No, kuten Oscar Wilde mm. on pistetty sanomaan: "Elämässä on kaksi tragediaa. Toinen on se kun ei saa sitä mitä haluaa. Ja toinen se kun saa." Niin että kannattaa miettiä mitä haluaa elämässään. Joskus saattaa jopa saada sen.